Szüreti Napló Chiléből – Első Nap

Április 19. – Kedd
A santiagói központi pályaudvarról a Nilahue Busztársaság menetrendszerinti járatával indultunk a Colchagua Völgyében található Marchiguebe. Alig értük el Santa Cruzt, amikor a váltó felmondta a szolgálatot, de azért sikerült a város központjába, a pályaudvarig elgördülnünk valahogy. A sofőr és a kis városka buszpályaudvarán dolgozó volánosok megpróbálták megjavítani a buszt, de nem túl sikeresen, így a 4 órás út utolsó szakaszát egy cserebuszon tettük meg.

Santiagót elhagyva a Középső Völgy tárult elénk, ahol a gyümölcsösökkel, zöldség ültetvényekkel és szőlővel művelt területek határolták az utat. Az út mentén elszórva borászatok reklámtáblái csalogatták az arra utazókat, hogy térjenek be pince látogatásra és bor kóstolásra.

Az Andez szirtjei szintei drámai módon határolták a tájat. Santa Cruzt elhagyva hamarosan letértünk az autópályáról, s a mezőgazdasági termelés sokszínübb lett: szőlő, répa, paradicsom, burgonya és egyéb zöldség és gyümölcs ültetvények szegélyezték az utat. Marchiguebe érkezve a buszról leszálltunk, ami sietősen tovább robogott ott hagyva minket a kihalt falu közepén található buszmegállóban. A tévé filmekben látható amerikai vadnyugatra emlékeztető táj körülöttünk. Házigazdánk, Sven Bruchfeld a Polkura Borászat társtulajdonosa azt ígérte, hogy fél órán belül értünk jön, így azt az időt a buszmegálló melleti italozóban töltöttük el egy – egy korsó sör társaságában.

Sven a szőlőbirtok közepén újonan épült farönkházhoz vitt minket, ahol a táskákat kitettük és tovább is robogtunk a pince épületéhez. A mi szállásunk és a pince nem több, mint 3 perc gyalgszerrel egymástól, s a 100 hektáros terület közepén találhatók. Jelenleg 27 hektár van szőlővel beültetve.

A Polkura Birtok a Colchagua Völgyben

Az idei szüret a szüretelő brigádok nehézkes toborzásával kezdődött, akik fogékonyabbak lettek a munkára, amint 50 amerikai dollárra rúgott a napszámuk. Sven látva a nagyon buzgó napbéres brigádokat azon gondolkozott el, hogy talán túl gáláns napbért kínált.

A borászatnál találkoztunk Brendannal, egy ausztrál borász sráccal (23 éves), aki, a faházban lakótársunk lett. A Nyugat Ausztráliában található Margaret folyó környékéről származik, ott tanult borászatot is. Az kanadai Okanagan Völgyében volt az elmúlt ősszel bort készíteni, ahonnan Amerika nyugati partján, Mexikón és Latin Amerikán keresztül jutott le a Polkura Borászathoz. Amikor megérkeztünk, pont egy tartályt próbált bedugaszolni, hogy ne eresszen. A szüret már elkezdődött olyan fajtákkal, mint a Grenache Noir, Tempranillo és Syrah. Ami még előttünk áll: Syrah, Cabernet Sauvignon és Merlot.

Idén költözött a borászat az új épületbe, míg korábban három bérpincét használtak, ami nem adott lehetőséget olyan kísérletekre, mint a Syrah különböző időpontokban való szüretelése és külön való erjesztése. Az első szüretelésű Syrah befejezte az erjedést és héjjon ázott. Elég vékony és szikár testű bor, amit Sven enyhén zöldesnek tartott, noha nem hiszem, hogy zöldes tanninok lettek volna benne, mint inkább a friss, ropogós és szikár alkat jellemezte ezt a nagyon fiatal bort. A második szüretelésű sokkal magasabb alkohol szinttel rendelkezett, bőségesebb tanninokkal és érettebb gyümölcsökkel, míg a harmadik szüretelésű Syrah igazán illatos és zamatos volt áfonyás, fokföldi ibolya és paprikás jegyekkel illetve finom puha és érett tanninokkal, jó nagy testtel.

Új Saválló Tartály Érkezik

A szőlőt lekacsozzák, zúzzák és úgy teszik tartályba potásszium metabiszulfáttal (50 egységnyi kénnek megfelelő mennyiséggel) egy éjszakán át, hogy a vad élesztőket és bármiféle baktériumot meggátolják az aktivizálódásban mielőtt beoltanák BO213 Saccharomyces cerevisiae élesztővel. Az élesztő tápanyagot is kap, hogy ne akadjon meg az erjesztés.

A hordókat illetően, Sven francia tölgyből készült barriquet használ, az amerikai tölgyet teljesen elhagyta évekkel ezelőtt. A hordók kb. €700-800-ba kerülnek és évente 20%-kát újítja meg. Mivel a termelés évről – évre nőtt, így az egy-ötödös arány nem teljesen állja meg a helyét, de közelít hozzá. A borok egy évig érlelődnek hordóban, majd ezt követően palackozzák és értékesítik őket, így kímélve a költségeket mind hely, mind hordók szempontjából.